Tilbage til Klubbens Historie

Blandede historier

Skrevet af “Triumph polle” Paul M.R.Hinrichs der har ophavsretten.Er stifter af: “MC Falkene Haderslev”

Paul M.R.Hinrichs har rettighederne med:”Copyright Registration Number  2410697240″

på:”MC falkenes historie af Triumphpolle”

“Her vil der blive opsamlet forskellige ting.”

  Fra fortiden, hvad der er indgået til mig og hvad jeg husker efterhånden. 

 

Vi samlede mærker:

   Vi samlede på træfmærker, fra de forskellige træf vi tog til, når året var omme blev det afgjort hvem, der havde kørt til flest træf det år, det var en medalje til nr. 1 +2+3 – guld – sølv – bronze, hvor der også var indgraveret i præmierne. Vi havde også medalje for kørt motorcykel 5 -10 -15 -20 -25 -30 og der ud af.

 Træf i falkene: 

 

  Grænseborgen

 

1970 En fortælling fra Grænsenborg:

 

   Det var det første træf der blev holdt i falkenes historie. En ting der skete, som jeg ikke glemmer, er at befolkningen i området havde fået den tanke, at det måtte være de ville engle der kom og ville ødelægge, få den lille landsby lagt ned, alt skulle blive ødelagt. Jo mere øl de fik på kroen, jo værrer blev de historier der blev fortalt om os.

   Da befolkningen først opdagede at det var os, der havde lejet Grænseborgen, da vi havde holdt det hemmelig hvor det skulle være, også når det var i aviserne. Vi må forstå, at det var første gang, at der var holdt motorcykeltræf her i Sønderjylland. En fra kroen ringede til Politiet i Kolding, lavede en anmeldelse om, at alt nu ville blive ødelagt i området.

   Af måske over 1.000 motorcykel læderjakker (Vi var ca, 350 motorcykler og ca, 600 personer). Der ankom to betjente til fods ned på pladsen, til vores kommando central, da de ikke kunne komme ind med deres bil. Da hele området var afspærret for biler og vagter ved indgangen.

   Disse betjente var ca. to en halv meter høje. Og Jeg som formand, forklarede dem, at der var søgt om at afholde dette træf, det var godkendt på skrift, de så det, samtidig kom der tre personer ind på kontoret, de fra veteranklubben Danmark, fortalte til de to betjente at alt var i orden her.

   Den ene fra politiet spurte om, hvad de blandede sig for, så viste de deres papirer på, at de var ansat ved Kriminalpolitiet, de to betjente blev noget lange i ansigtet.

   Det var et stort problem, med at få de to ud fra pladsen igen, deres uniformer, var som en rød klud for alle, de lidt meget beruset personer der var på pladsen, pigerne var på det tidspunkt, hele tiden ved at trække tøjet af de to, de var som skæmte lam.

   En havde mistet kasketten, den anden både kasketten og hans skjorte, så jeg måtte have 4 vagter nede fra vagtstuen, til at følge dem ud fra pladsen, nu var de ca. kun en meter og halvtreds høje, og jeg tror at det var deres livs fejltagelse at komme til træf, vi fra bestyrelsen følte med dem (sådan ganske lidt) ### og beklagede det skete, meget  meget meget. ###

 

 

 1971

 

  Phillipsborg

En fortælling fra Phillipsborg:

 

   Træffet gik virkelig godt, men nu kom det store problem wc vor fyldte og de skulle tømmes. Vi fik pot jens en falk, til at tage ud på hans arbejdsplads en maskinstation. Jens hentede en stor slamsuger, for at få tømt beholderne i wc vognene.

   Pot Jens kom tilbage og Kawa Christian skulle hjælpe, på det ene wc var der en der var faldet i søvn, døren var låst, de kunne ikke råbe ham op i hans brander. Så gode råd var dyre. Men pot Jens havde allerede tilsluttet slangen fra slamsugeren til beholderen.

   Så fik jens jo igen, en god ide, vi sætter maskinen til at puste, i stedet for at suge, så sagt som gjort, Et mægtig brag og wc døren flyver ca. 4 meter frem og hvem lå på døren, det gjorde en fra klubben 777 Helsingør, godt smurt ind i lort, han var jo pludselig blevet vågen.

   Da han stod op og trak bukserne op, sagde han højt: Hold da kæft, sikken en fest, han blev spulet, sådan nogenlunde ren? Med rent vand, men lugten fra ham? Men han festede hele natten, men han var blevet så glad for, at han var blev  vågen, som han fortalte næste dag.

   Det var bedre at feste, som at sove hele natten i et skide skur og at det jo altid var fuld gang i den, her ved Falkene lige som sidste år sagde han og som hans kammerater havde fortalt ham at det var ved det første falke træf, de havde været med til,

 

 

1972 

 Ulfborg

 

  http://www.falkene-haderslev.dk/images/Diverse/historiskebillder/Historie2.jpg

   Program fra et falke træf: Den 8. – 9. og den 10. maj på Grænseborgen – Fredag kl. 15 – 20 Modtagelse – Ture i omegnen – Lørdag kl. 8 – 20 Modtagelse – Kl. 13 – 20 – Konkurrencer, Sidevognskørsel – Skydning – Ringridning på MC m.m. – Kl. 17 – 19 Middag a 7.50 kr. – Kl. 20 Præmieuddeling og lejrbål – Kl. 22 Dans i salen – Søndag kl. 8 – 10 Morgenmad – Programmet: Var skrevet på Engelsk – Tysk og på dansk – Mc Falkene Haderslev inviterer til sit 1. internationale MC Træffe – stævne i meget smukke omgivelser på Grænseborgen, kun 20 meter fra Lillebælt. Stævnet vil blive afholdt i dagene 8. – 9. – 10. maj – Tilmelding senest den30 april 1970 – 70 sovepladser a 2 kr. (medbring sovepose) – Gode teltpladser – Gebyr 10 kr. Emblem 10 kr. – Tilmelding til: Leif Nissen Møllegade 13 – 6200 Aabenraa.

 

 

 

1973 + 74

Træf ved klubhus i Tamdrup.

1979 + 80

Hygge weekend ved klubhus i Lundning .

de her træf, vil der på, et sener tidspunkt, blive skrevet om)

1981 + 82 + 1983 Træf

1984 træf

1985 Træf

 

 

Priser på motorcykler i 1957

 

  Jeg vil hermed skrive om, de priser, der var på de forskellige motorcykler, der var til at købe den gang. da var jeg 11 år og havde fået mine første hår på ”” I 1957 som er det årstal, jeg startede beretningen, om dem der kørte motorcykel i Haderslev.

   Som står her i starten, af de forskellige sjak, jeg har skrevet om før. Der var få nye motorcykler dengang, de fleste var den gang, mellem 8 og 15 år gamle. Disse cykler, jeg nu skriver om, er de priser, der er på dollar basis.

  Men man kunne få, en særlig indkøbs tillades, hvis man kunne bevise, at have et særligt behov derfor, eks. Langt til arbejde, eller særlige forhold, læge eks. så kunne man købe motorcyklen ca. 30 % billiger.

   Lønnen var ca. 200 kr. pr. uge og en dollar var ca. 5 kr. Så der var ikke mange, der havde råd til at købe en motorcykkel, ja bare, en brugt motorcykel.

    Da slet ikke en, der var i lære og en bil var da helt umuligt at købe, for en almindelig arbejder. Det var noget andet den gang 95% af dem der kørte motorcykel var af nød, da de jo slet ikke havde rådt til en bil dengang.

   Motorcyklen blev brugt til at komme til deres arbejde, var der ingen anden transport muligheder, der var få, der kun havde en motorcykel til fornøjelse den gang. Men den gang var der også naturlig, at det var personer der kørte turer sammen i nogle små grupper.  

 

  (Tysk) Adler:

 jun. 2-t – 1 cyl. 125 ccm. 3.696 kr. –                                                                                            

 2 cyl. 200 ccm. 5.565 kr. –                                                                                                          

 2 cyl. 250 ccm sport 7.252 kr.                                                                                             

 

   (Engels) AJS:

 

 16 M Eng. Top. 1 cyl. 347 ccm. 5.860 kr. –                                                                                 

 16 MS 1 cyl. 347 ccm                                                                                                                                                                         

18 M 1 cyl. 500 ccm. 6.388 kr. –                                                                                                

 18 S 1 cyl. 500 ccm. 7.104 kr. –                                                                                                                                                          

20 2 cyl. 500 ccm. 8.110 kr. –                                                                                                                                                              

 3o 2 cyl. 592 ccm. 8.455 kr.

 

 

 

    (Engelsk) Ariel:

   

    4 G Eng. Top. 4 cyl. 997 ccm. 10,239 kr. –

    FHS 2 cyl. 646 ccm. 8.398 kr. –

    FH 2 cyl. 646 ccm. 8.178 kr. –

    KH 2 cyl. 498 ccm. 7.642 kr.

    VH 1 cyl. 497 ccm. 7.090 kr. –

    NH 1 cyl. 347 ccm. 6.730 kr. –

    VB Side Ventilet. 1 cyl. 598 ccm. 6.706 kr.

 

   

 

      (Tysk) BMW:

     

      R. 25/3 tysk top. V. 1 cyl. 245 ccm. 5.683 kr. –

      R. 67/3 – 2 cyl. 590 ccm. 10.526 kr. –

      R. 69 S 2 cyl. 590 ccm. 12.956 kr.

 

 

     

 

     (Engels) BSA:

     

      D1. Eng. 2 – t 1 cyl. 125 ccm. 3.114 kr. –

      C 12. top v. 1 cyl. 250 ccm. 5.435 kr. –

      B 31. 1 cyl. 350 ccm. 6.988 kr. –

      B 33. 1 cyl. 500 ccm. 7.460 kr.

      A 7 2 cyl. 500 ccm. 8.162 kr. –

      A Star 2 cyl. 500 ccm. 8.569 kr. –

      A 10 2 cyl. 650 ccm. 8.549 kr. –

      Road Rocket top v. 2 cyl. 650 ccm. 9.308 kr.

 

 

     

 

      (Tysk) DKW:

     

       RT 125/2 Tysk 2- t 1 cyl. 122 ccm. 2.854 kr. –

       RT 175 1 cyl. 174 ccm. 3.942kr. –

       RT 200 1 cyl. 197 ccm. 3.942 kr.

       RT 250/2 1 cyl. 244 ccm. 4.728 kr.

       RT 350 2 cyl. 350 ccm. 6.789 kr.

 

 

     

 

        (Engels) Douglas:

     

        Dragon Fly Eng. 1 cyl. 348 ccm. 7.464 kr.

 

 

     

 

         (Tysk) Horex: top v.

         

         1 cyl. 250 ccm. 6.121 kr. –

         1 cyl. 350 ccm. pris ? –

         Regina 1 cyl. 400 ccm. pris ? –

         Imperator 2 cyl. 400 ccm. 6.880 kr.

 

 

     

 

         (Svensk) Husqvarna :

     

          230, Svensk 2 – t 1 cyl. 120 ccm. 2.731 kr. –

          281 1 cyl. 175 ccm. 3.924 kr.

 

 

     

 

          (Engels) James:

           J 15 Eng. 2 – t 1 cyl. 150 ccm. 2.975 kr. –

           K j 1 cyl. 197 ccm. 4.056 kr. –

           K 12 1 cyl. 225 ccm. 4.490 kr.

 

 

     

 

           (Tjekisk) JAWA / CZ: –

            2 – t. 1 cyl. 125 ccm. 2.733 kr. –

            1 cyl. 150 ccm. 3.150 kr. –

            1 cyl. 175 ccm. 3.900 kr. –

            1 cyl. 250 ccm, 4.708 kr. –

            2 cyl. 350 ccm. 5.838 kr.

            2 cyl. 500 ccm. 7.880 kr.

 

 

     

 

             (Tysk) MAICO:

               175 S Tysk. 2 – t 1 cyl. 174 ccm. pris ? –

               Blizzard 1 cyl. 250 ccm. 4.779 kr. –

               Tai Fun 2 cyl. 400 ccm. 5.782 kr.

 

 

     

 

               (Engels) Matchless:

                G 3 L Eng. top 1 cyl. 347 ccm. 5.860 kr. –

                G 8o 1 cyl. 498 ccm. 6.388 kr. –

                G 9 2 cyl. 498 ccm. 8.110 kr. –

                G 11 2 cyl. 592 ccm. 8.455 kr.

 

 

         

                (Dansk) Nimbus:

         

                Top. V. 4 cyl. 747 ccm. 7.180 kr.

 

         

 

                (Engels) Norton:

         

                500ccm Top. V. 1 cyl. 347 ccm. 7.339 kr. –

                 ES 2 1 cyl. 490 ccm. 7.340 kr. –

                 19.S 1 cyl. 596 ccm. 7.868 kr. –

                 77 2 cyl. 497 ccm. 7.984 kr.

                 88 2 cyl. 597 ccm. 8.905 kr.

 

 

         

 

                 (Tysk) NSU:

         

                  Super Fox Top v. 1 cyl. 123 ccm. 3.405 kr. –

                  Superlux 2 – t. 1 cyl. 198 ccm. 3.938 kr. –

                  Special max top. V. 1 cyl. 247 ccm. 5.493 kr.

 

 

         

                     ( Østrig) Puch:

         

                      SVS 2 – t 1 cyl. 172 ccm. 4.274 kr. –

                      SG 1 cyl. 248 ccm. 5.177 kr.

 

 

         

                       (Engels) Royal Enfield:

         

                        Bullet Eng, top. V. 1 cyl. 350 ccm. 6.784 kr. –

                        1 cyl. 500 ccm. 7.143 kr.

 

 

         

                         (Engels) Sunbeam:

           

                          S8 Eng. Top. V. 2 cyl. 487 ccm. 9.320 kr.

 

 

 

             

                         (Engels) Triumph:

               

                         Triumph Tiger t. 100 Eng. Top. V. 2 cyl. 498 ccm. 7.840 kr. –

                         Thunderbird 2 cyl. 650 ccm. 7.840 kr. –

                         Tiger Cub 1 cyl. 200 ccm. 3.839 kr.

 

 

               

                          (Tysk Triumph) TWN:

                 

                          Boss Tysk 2 – t. 1 cyl. 350 ccm. 6.120 kr. –

                          BDG 1 cyl. 125 ccm. 3.770 kr.

 

 

                       

                            (Engels) Velocette:

                         

                            LE Eng, top v. 2 cyl. 192 ccm. 5.996 kr. –

                            Mac 1 cyl. 349 ccm. 7.040 kr. –

                            MSS 1 cyl. 499 ccm. 7.478 kr.

 

 

                            (Tysk) Victoria:

                         

                            Capri Tysk 2 – t. 1 cyl. 250 ccm. 4.694 kr. –

                            Bergmeister 2 cyl. 350 ccm. 7.302 kr.

 

 

                            (Tysk) Zundapp:

                         

                             Norma Tysk. 2 – t. 1 cyl. 200 ccm . 3.771 kr.

                             Elastic 1 cyl. 250 ccm. 4.783 kr.

  

   Det var de motorcykler, der var fremme i 1957 og var til at købe, her i Danmark, det var mange andre modeller og mærker, men de kom ikke til landet i 1957.

   Hvis man kunne skaffe pengene, var det en høj pris, hvis man ikke havde en sp. Tilladelse til køb. Husk på, at prisen her, var opgivet, i Dollars.

 

De døde kammerater :

   Ære være deres minde, – der kørte den sidste tur, fra den første generation af falkene:

Peter cigar (Kawa) ved svinget fra Fjelstrupvej/ Åstrupvej –

Badz (Kurt Raber) ved vester soterup –

Jørgen Bsa på vej fra Øsby mod Haderslev-

Basse fra Vejen uden for Kolding –

Niko Tommy i Haderslev by

 

En afsked – minde brev:                                                       

 Peter cigars kæreste, skrev dette efter hans død:

Hvorfor ham? –  En aften i september,  et overfyldt diskotek,  skinsyge –  et knækket træ –  et brækket ben –  mange tåre –  stor anger –  selvbebrejdelse – gråd –  og et liv mindre her i verden,

Hvorfor netop ham?  Hvorfor?  Hvor er han nu ?  Ingen ved det –  heller ikke jeg !  Hvorfor skulle han død?  Uden mening –  men skæbnen råder –  Kun et er at sige:

   ” Peter, Hvil i fred. ”      Helle Bjerresgaard

Den 02–10–1969